• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Det hänger ju också på om man har en partner som kan stå på kontraktet.
Själv sålde jag villa i Uppsala län och flyttade till litet hus i Västerbotten under inledande. Fixade lägenhet i närheten av Uppsala igen under skuldsaneringen för veckopendling, men bodde kvar i Västerbotten. Till sist fixade jag hyresradhus och hela familjen flyttade. Men visst, inte Skåne.
Jo så kan det vara om partnern tjänar bra då så det räcker att endast en person står på kontraktet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Suttit nu och läst på om detta med Skuldsanering. Alltså ett stort problem som jag ser är boendesituationen.

För en skuldsanering innebär i princip att man måste bo i den lägenheten man bor i kommande fem åren?

Det kan ju uppstå diverse anledningar till flytt som rör barn eller jobbsituation eller vad vet jag men det verkar ju i princip vara omöjligt att få ett boende med skuldsanering i Skåne iallafall?

En skuldsanering gör ju till en viss del att man hamnar i ett låst läge, men allt är ju inte omöjligt. Frågan är vad som är värt mest, att vara fast i saneringen och sen fri efter fem år eller att vara fast i skulder i all oändlighet?
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Väntertiderna blir bara längre och längre på KFs hemsida. Hoppas att de tar igen sig igen, efter semestern.

Ang boendet, är det med en sak jag funderat över.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Oj hur blir det för honom. Kan du köpa hus om ni är gifta, tänker på hans skuld
Ja, jag köpte hus själv.

Hur det går för honom återstår att se. Han funderar på att söka skuldsanering. Får se om det någonsin händer. Har räknat bort honom för länge sedan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vilken årsinkomst syns när kfm och borgenärer gör en UC? Är det årsinkomst efter eller före avdrag som dom kan se?

Jag kan se min årsinkomst före och efter avdrag men vad ser kfm och borgenärer när dom gör en UC på mig?

Kfm gör givetvis ingen uc.

Kfm ser inkomst månad för månad.
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
407
Poäng
527
Efter år av pusslande så har jag idag ansökt om skuldsanering, mina skulder uppgår till 864,000 kr fördelat på kontokrediter, privatlån och snabblån, totalt 24 aktörer och som arbetslös och 15k in varje månad blir det till slut omöjligt att driva runt skeppet, så förhoppningsvis går den igenom, ni som har ansökt och kommit förbi "första steget", vad gjorde ni med lånen under tiden ni väntade på beslut från Kfm? För jag kommer inte kunna betala alla längre så ska man bara skita i det och låta det gå vidare, skulderna kommer ingå i saneringen sen om den blir beviljad, men hur funkar det ni som vet ?

går den igenom ska jag sen spärra mitt personnummer for life på MASSOR av ställen och jag kommer se till att ALDRIG mer i mitt liv hamna i den här situationen igen
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
De påbörjade ärendet 20 juli sen gick ansvarig handläggare på semester, tror hen väntas åter runt 17-20 augusti.. Så än är det några veckor kvar...
Jag följde dock ditt råd och räknade ut (vad jag tror är rätt) summa om omprövningen går igenom och betalade in det den här månaden, kan det hända att jag får någon slags påminnelse från skusan om att jag betalt för lite innan handläggaren hinner färdigställa min omprövning?
Livrädd att det ska gå ut till borgenärerna och att de ska börja bråka...

Jag måste bara få skriva att du är ett oerhört fint stöd i det här forumet och all hjälp du ger är guld värd <3
Jag hoppas att du får behålla din löneökning och att de avslår din ansökan om omprövning :face3hearts:
Du jobbar ju verkligen på att göra rätt för dig. Och som du redan fått svar gällande påminnelse - du kan andas lugnt. Du har räknat ut vad du kan betala in och att du du behåller normalbeloppet, hyra och pengar till jobbpendling det är bra gjort och du gör det bra som handskas med det här så som du gör.

Tänker på dig! Hoppas att det ska lösa sig på ett bra sätt för dig. Och att du får en höst med lugn och ro och utan psykisk stress på maxnivå.

Kommer fråga snart igen hur det går för dig och ta hand om dig <3

Och tack för sin omtanke och lyckönskning om avslag på ansökan<3^^
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Efter år av pusslande så har jag idag ansökt om skuldsanering, mina skulder uppgår till 864,000 kr fördelat på kontokrediter, privatlån och snabblån, totalt 24 aktörer och som arbetslös och 15k in varje månad blir det till slut omöjligt att driva runt skeppet, så förhoppningsvis går den igenom, ni som har ansökt och kommit förbi "första steget", vad gjorde ni med lånen under tiden ni väntade på beslut från Kfm? För jag kommer inte kunna betala alla längre så ska man bara skita i det och låta det gå vidare, skulderna kommer ingå i saneringen sen om den blir beviljad, men hur funkar det ni som vet ?

går den igenom ska jag sen spärra mitt personnummer for life på MASSOR av ställen och jag kommer se till att ALDRIG mer i mitt liv hamna i den här situationen igen

Hur gammal är du?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Suttit nu och läst på om detta med Skuldsanering. Alltså ett stort problem som jag ser är boendesituationen.

För en skuldsanering innebär i princip att man måste bo i den lägenheten man bor i kommande fem åren?

Det kan ju uppstå diverse anledningar till flytt som rör barn eller jobbsituation eller vad vet jag men det verkar ju i princip vara omöjligt att få ett boende med skuldsanering i Skåne iallafall?
Jag har fått tre nya bostäder trots skuldsanering så det är inte omöjligt.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Efter år av pusslande så har jag idag ansökt om skuldsanering, mina skulder uppgår till 864,000 kr fördelat på kontokrediter, privatlån och snabblån, totalt 24 aktörer och som arbetslös och 15k in varje månad blir det till slut omöjligt att driva runt skeppet, så förhoppningsvis går den igenom, ni som har ansökt och kommit förbi "första steget", vad gjorde ni med lånen under tiden ni väntade på beslut från Kfm? För jag kommer inte kunna betala alla längre så ska man bara skita i det och låta det gå vidare, skulderna kommer ingå i saneringen sen om den blir beviljad, men hur funkar det ni som vet ?

går den igenom ska jag sen spärra mitt personnummer for life på MASSOR av ställen och jag kommer se till att ALDRIG mer i mitt liv hamna i den här situationen igen

Kan man inte betala allt så kan man inte, har man nått vägs ände så slutar man att betala på lånen och inväntar utmätning alternativt besked om inledande skuldsanering. Får man avslag så väntar fortfarande utmätning.

Har du möjlighet att få ett jobb inom en snar framtid? Hur länge har du haft a-kassa?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp